Vanwege de geboorte van ons derde kind (“Hoera, een meisje!”) en de grote hoeveelheid trainingsprojecten die zich aanbieden in deze tijd van het jaar (iedereen is weer terug van de zomervakantie) ben ik de laatste tijd weer lekker druk. Inmiddels is het echter alweer twee maanden sinds mijn laatste blogpost dus wilde ik toch even de tijd nemen om iets te delen van mijn lijst met interessante taalonderwerpen.
Vandaag zal ik
een aantal Engelstalige resources delen over de ‘maxims of conversations’, een
theorie uit de taalkunde die mij nog goed is bijgebleven van mijn tijd aan de
lerarenopleiding. Als ik in de toekomst wat meer tijd heb, wil ik hier nog eens op terugkomen met een uitgebreidere Nederlandse uitleg (andere doelgroep) en dan ook zelf
leuke voorbeelden bedenken.
Wat zijn de ‘maxims
of conversation’?
Kort samengevat
zijn de ‘maxims of conversation’ ongeschreven regels in de communicatie waar
iedereen zich in bepaalde mate bewust van is en zich al dan niet aan houdt. Het
overtreden van deze regels kan de communicatie verstoren dus veel communicatietips
(wees duidelijk, kort maar krachtig, etc.) hebben te maken met deze regels. De
regels kunnen echter ook doelbewust worden overtreden om er ook voor zorgen dat
wát we zeggen, een andere betekenis krijgt. Zo kunnen wij in onze communicatie gebruik maken van sarcasme, ironie, etc.
Uitleg en
voorbeelden
Korte video (4m) met uitleg en grappige voorbeelden.
Wat langere video (8m) met uitleg, waarin de nadruk wordt gelegd op
het verschil tussen de letterlijke betekenis en de bedoelde betekenis.
Nog wat langere video (11m) met tips, waarin het vooral gaat om de correcte, praktische toepassing van bovenstaande
principes om zo de communicatie te bevorderen.
Nederlandse wikipediapagina
over dit onderwerp.
Outro
Taal is één van
de meest complexe en indrukwekkende vaardigheden die wij mensen op dagelijkse
basis gebruiken. En dat terwijl we er vrijwel nooit bij stil staan en/of er
maar weinig van af weten! Ik deel dit soort funfacts dan ook graag met mijn
leerlingen/studenten/klanten omdat:
1) het praktisch kan helpen als je wilt werken aan je taal- en/of
communicatievaardigheden.
2) de meeste mensen het erg interessant vinden om meer over zichzelf (en hun
verhouding tot anderen) te leren.
Dat is de reden
waarom ik ooit met deze blog begon (zie de About
pagina en mijn eerste blogpost)
en de reden voor de blogpost van vandaag. Ik hoop dat je het interessant vond!
No comments:
Post a Comment